Pacjentka z mapą w rękach

Znajdź lekarza w okolicy

Pacjentka trzyma kartkę z kalendarza

Wybierz termin i godzinę

Pacjentka rezerwuje termin

Zarezerwuj wizytę

Pacjentka rezerwuje termin

Przyjdź na wizytę

Umów się do lekarza na NFZ lub prywatnie.

Znajdź wolny termin wizyty teraz!

Jakie są sposoby na rzucenie palenia?

Artykuł sponsorowany

Mężczyzna rzuca palenie, trzyma w dłoni przełamanego papierosa.

Jaki jest najprostszy sposób na rzucenie palenia? Niestety nikt nie odkrył jeszcze uniwersalnego sposobu na zerwanie z papierosowym nałogiem. Tak naprawdę rzucenie palenia zależy od indywidualnych warunków. Jeżeli jest to Twoje kolejne podejście do rzucenia palenia, masz już pewne rozeznanie, jakie metody nie sprawdzają się w Twoim przypadku. Jeśli jednak podchodzisz do tematu po raz pierwszy, prawdopodobnie nie wiesz, od czego zacząć. Być może obawiasz się, że nagłe rzucenie palenia zaszkodzi Twojemu organizmowi lub zastanawiasz się, jakie skutki uboczne powodują środki farmakologiczne. Przeczytaj artykuł i zapoznaj się z różnymi możliwościami wspierającymi rzucanie palenia, które mogą okazać się pomocne zarówno dla osób rzucających palenie pierwszy raz, jak i tych, które próbują po raz kolejny.

Dlaczego palenie papierosów jest szkodliwe?

Zapalasz papierosa, zaciągasz się dymem i czujesz, jak stopniowo ogarnia Cię spokój. Podobne odczucia w trakcie palenia ma 26% dorosłych Polaków, którzy palą papierosy [1]. Mimo początkowego uczucia ukojenia i obniżenia poziomu stresu, palenie papierosów powoduje wiele negatywnych zmian w organizmie. Każdego roku na całym świecie umiera aż milion osób regularnie zaciągających się dymem papierosowym, ponieważ nikotyna i inne szkodliwe substancje zawarte w papierosach przyczyniają się do rozwoju nowotworów, chorób układu krążenia, problemów z płodnością oraz uszkodzeń mózgu [2].

Jakie są pozytywne skutki rzucenia palenia?

Reakcja organizmu na rzucenie palenia jest niemal natychmiastowa. Już po 20 minutach od zapalenia ostatniego papierosa tętno wyrównuje się do zdrowego poziomu. Po 12 godzinach krew oczyszcza się z nadmiernego poziomu tlenku węgla, a następnego dnia znacznie zmniejsza się ryzyko wystąpienia ostrego zawału mięśnia sercowego. Po 3 miesiącach od rzucenia palenia wyraźnie poprawi się Twoja kondycja fizyczna. Jest to związane z poprawą wydolności płuc i krążenia krwi [3].

Jak rzucić palenie – skuteczne metody

Chcesz przekonać się jakie korzyści niesie ze sobą rzucenie palenia papierosów? Zapoznaj się ze sposobami wspierającymi w rzucaniu palenia papierosów i stopniowo zacznij wdrażać je w swoje życie. Nie poddawaj się, jeżeli nie zaczną działać od razu. Systematycznie buduj nowe przyzwyczajenia i obserwuj efekty, które powoli zaczną się pojawiać. Uzbrój się w cierpliwość i silną wolę, a niebawem zobaczysz wspaniałe rezultaty!

Zacznij od ograniczenia palenia

Nie chcesz w gwałtowny sposób rozstawać się z nałogiem? Obawiasz się skutków ubocznych? Zacznij od stopniowego ograniczania liczby spalanych papierosów. Wg artykułu dr. Johna R. Hughesa i dr Matthew J. Carpentera, opublikowanego w czasopiśmie Nicotine & Tobacco Research, ograniczenie palenia papierosów zwiększa prawdopodobieństwo rzucenia palenia w przyszłości [4].

Jak zacząć ograniczać palenie? Postaraj się tworzyć sytuacje, w których nie będziesz mieć okazji do sięgnięcia po paczkę papierosów. Na początku odkładaj papierosy w miejsce, do którego nie jesteś w stanie łatwo sięgnąć wzrokiem lub wychodź z domu bez papierosów. Możesz też samodzielnie lub z pomocą innej osoby zmniejszać sobie dzienną rację papierosów, zostawiając w paczce tylko tyle sztuk, ile zamierzasz wypalić w danym dniu. Po jakimś czasie z pewnością zauważysz, że palisz znacznie mniej, a Twój organizm zacznie odczuwać pozytywne efekty rzucenia palenia. Zmniejszenie dziennej ilości papierosów pozwoli Ci płynnie przejść do całkowitego odstawienia nałogu.

Znajdź wsparcie w bliskich i unikaj palaczy

Wsparcie od jednej lub kilku osób z najbliższego otoczenia to nieoceniona pomoc. Masz do kogo się zwrócić o słowa otuchy, dodatkową motywację, a także możesz podzielić się małymi sukcesami związanymi z rzuceniem palenia. Osobie z boku będzie również łatwiej zauważyć stopniowe korzyści z rzucenia palenia, jakie zachodzą w Twoim organizmie, nawet jeżeli Ty nie czujesz, że Twoja walka z nałogiem idzie w dobrym kierunku.

Gdy zdecydujesz się podjąć decyzję o rzuceniu palenia, postaraj się w miarę możliwości nie szukać okazji do towarzyskiego zapalenia papierosa. Inni palacze, którzy nie czują potrzeby odstawienia nikotyny, będą osłabiać Twoją silną wolę poprzez namawianie do zapalenia „tylko jednego” papierosa. Poza tym, rzucając palenie, możesz zauważyć zwiększoną efektywność w pracy i poprawę wykonywania obowiązków. Nie robiąc sobie regularnych przerw na wyjście przed budynek firmy i zapalenie papierosa, masz szansę lepiej skupić się na zadaniach i wykonać je szybciej niż osoby, których rytm pracy reguluje nikotyna [5].

Skontaktuj się z infolinią dla palących

Przeszukałeś już internet w poszukiwaniu rzetelnych informacji o rzucaniu palenia, ale uważasz, że potrzebujesz profesjonalnej porady? A może chciałbyś porozmawiać o swoim problemie nikotynowym ze specjalistą, ale obawiasz się wizyty w przychodni? Skorzystaj z numeru telefonu do Ogólnopolskiej Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym, która działa przy Narodowym Instytucie Onkologii w Warszawie. Pod numerami 801 108 108 i 22 211 80 15 znajdziesz wsparcie konsultantów, którzy w ciepły i empatyczny sposób podejdą do Twoich wątpliwości związanych z rzucaniem palenia [10]. Z infolinii możesz skorzystać także, gdy czujesz, że tracisz motywację do walki z nałogiem lub rozpoznajesz u siebie dolegliwości dotykające wieloletnich palaczy.

Zastosuj środek z cytyzyną

Z pewnością wiele razy widziałeś reklamy tabletek lub plastrów wspomagających rzucenie palenia. A może słyszałeś historię kolegi lub wujka, który nakleił plasterek i poczuł, że chce przestać palić? Zanim zdecydujesz się na środki farmakologiczne, musisz wiedzieć, że oprócz stosowania gumy do żucia z nikotyną, tabletek albo plastrów, powinieneś wykazać się motywacją i silną wolą. Środki takie jak tabletki „na rzucenie palenia” pozwalają zmniejszyć objawy odstawienne i przetrwać pojawiający się głód nikotynowy [6]. Nie są to natomiast magiczne specyfiki, po których odchodzi ochota na zapalenie papierosa.

W rzuceniu palenia mogą wesprzeć Cię preparaty zawierające cytyzynę. Cytyzyna jest związkiem chemicznym z grupy alkaloidów, który ma zdolność do pobudzania układu nerwowego w podobny sposób, co nikotyna [9]. Dodatkowo cytyzyna jest antagonistą receptorów nikotynowych, czyli potrafi wiązać się z receptorami nikotyny, zwiększając stężenie dopaminy i w pewnym stopniu nasilając wydzielanie adrenaliny.

Stosowanie tabletek zawierających cytyzynę jest skutecznym sposobem wspomagania walki z nałogiem nikotynowym. Przyjęcie cytyzyny powoduje podniesienie ciśnienia tętniczego, pobudza układ oddechowy i wywołuje uczucie zadowolenia dzięki stymulacji wydzielania dopaminy. Stosowanie cytyzyny jest bezpieczne dla organizmu i wspomaga odzwyczajanie się od regularnego przyjmowania nikotyny.

Jedno z wielu przeprowadzonych badań, porównało cytyzynę z nikotynową terapią zastępczą (NTZ). Po miesiącu osoby przyjmujące cytyzynę, stanowiły 40% osób niepalących. U uczestników stosujących NZT wynik był o ponad 9% mniejszy. Skuteczność cytyzyny była większa zarówno po tygodniu, po dwóch miesiącach, jak i po pół roku od momentu rozpoczęcia terapii [11].

Przyznawaj sobie nagrody za małe sukcesy

Potrzebujesz zewnętrznej motywacji do walki z paleniem papierosów? Zaplanuj sobie konkretne wydarzenia lub sytuacje, które będą Twoimi małymi sukcesami na drodze do odstawienia nikotyny i po ich osiągnięciu nagradzaj się niewielkim upominkiem, dobrym jedzeniem lub czymkolwiek, co poprawia Ci nastrój. Naukowcy dowiedli, że osoby rzucające palenie, które stosowały system motywacyjny, były bardziej skłonne całkowitemu odstawieniu papierosów [8]. Jeżeli nie chcesz być sędzią we własnej sprawie, możesz poprosić bliską osobę o przyznawaniu Ci nagród za kolejne osiągnięcia w walce z paleniem papierosów.

Umów się na wizytę u psychoterapeuty

W przypadku, gdy powyższe sposoby nie przynoszą rezultatu i czujesz rosnącą rezygnację na myśl o podejmowaniu kolejnych prób zerwania z nałogiem, zgłoś się na psychoterapię poznawczo-behawioralną (CBT). Założeniem terapii poznawczo-behawioralnej jest zmiana reakcji na określone bodźce, zatem w przypadku rzucania palenia terapeuta pomoże Ci znaleźć głębsze niż głód nikotynowy przyczyny sięgania po papierosa. W trakcie terapii możesz odnaleźć przyczyny stresu lub lęku, który spowodował Twoje wejście w nałóg. Jeżeli zdecydujesz się pracować nad swoimi słabościami, może się okazać, że palenie papierosów nie jest już niezbędnym elementem Twojego życia i będziesz w stanie łatwiej je odstawić.

Dlaczego tak trudno jest rzucić palenie papierosów?

Wejście w nałóg tytoniowy zazwyczaj jest znacznie prostsze niż zaprzestanie palenia. Popalanie ze znajomymi za bramą szkoły lub okazjonalne zaciąganie się papierosem przed imprezą może szybko przerodzić się w poważne uzależnienie. Jednak regularne palenie papierosów powoduje wiele uciążliwych schorzeń nie tylko u Ciebie, ale również u Twoich bliskich, którzy mimowolnie wdychają dym papierosowy.

Jeżeli chcesz jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i nie przyczyniać się do występowania stanów chorobowych u najbliższych, wypróbuj jeden z powyższych sposobów na rzucenie palenia. Droga do całkowitego odstawienia papierosów z pewnością będzie pełna wyzwań, ale ważne, byś nie stracił motywacji i silnej woli. Nie poddawaj się, jeżeli jeden ze sposobów nie działa tak, jak tego oczekiwałeś. Możesz również podejść do tematu kompleksowo i zastosować równolegle kilka metod, aby zwiększyć prawdopodobieństwo skutecznego zerwania z nałogiem. Kieruj się perspektywą zdrowego życia i wolnością od uzależnienia.

[1] https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_104_19.PDF
[2] https://www.who.int/news-room/spotlight/more-than-100-reasons-to-quit-tobacco
[3][10] https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/dlaczego-warto-rzucic-palenie
[4] https://academic.oup.com/ntr/article-abstract/8/6/739/1086705
[5] https://politykazdrowotna.com/artykul/palacy-pracownik-na-dymku-spedza-nawet-22-dni-w-roku/836246
[6][7] https://www.cochrane.org/pl/CD000146/TOBACCO_czy-nikotynowa-terapia-zastepcza-ntz-pomaga-w-rzuceniu-palenia-tytoniu
[8] https://www.cochrane.org/pl/CD004307/TOBACCO_czy-stosowanie-nagrod-moze-pomoc-palaczom-zerwac-z-nalogiem-w-perspektywie-dlugoterminowej
[9] https://www.mp.pl/pacjent/leki/subst.html?id=1426
[11] https://biuletyn.servier.pl/20364/porownanie-skutecznosci-cytyzyny-z-nikotynowa-terapia-zastepcza

OTC/15047/01/24

To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

Informacja o produkcie leczniczym Recigar. Nazwa produktu leczniczego. Recigar, 1,5 mg, tabletki powlekane. Nazwa powszechnie stosowana substancji czynnej. Cytyzyna (Cytisinum).Dawka/stężenie substancji czynnej. Każda tabletka powlekana zawiera 1,5 mg cytyzyny. Substancja pomocnicza o znanym działaniu: Produkt leczniczy zawiera 0,12 mg aspartamu (E951) w każdej tabletce powlekanej Recigar 1,5 mg. Postać farmaceutyczna. Tabletki powlekane. Okrągłe, obustronnie wypukłe tabletki powlekane koloru jasnozielonego lub zielonkawego. Wskazanie lub wskazania terapeutyczne do stosowania. Leczenie uzależnienia od nikotyny. Stosowanie produktu Recigar pozwala na stopniowe zmniejszenie uzależnienia od nikotyny bez objawów odstawienia. Końcowym celem stosowania produktu leczniczego Recigar jest trwałe zaprzestanie używania produktów takich jak papierosy tradycyjne i elektroniczne, systemy podgrzewające tytoń oraz innych produktów zawierających nikotynę. Podmiot odpowiedzialny. Adamed Pharma S.A. Pieńków, ul. M. Adamkiewicza 6A, 05-152, Czosnów, Polska. Niniejsza informacja została przygotowana na podstawie Charakterystyki Produktu Leczniczego Recigar, 1,5 mg, tabletki powlekane, zatwierdzonej 04.2023 z którą należy się zapoznać przed zastosowaniem leku. Dodatkowe informacje dostępne są w Adamed Pharma S.A. Pieńków, ul. M. Adamkiewicza 6A 05-152 Czosnów.

Autor

Redakcja LekarzeBezKolejki.pl - W skład zespołu redakcyjnego portalu LekarzeBezKolejki.pl wchodzą wykwalifikowani farmaceuci. Ich bogate doświadczenie zawodowe i gruntowna wiedza nabyta na studiach farmaceutycznych umożliwiają tworzenie wiarygodnych i rzeczowych tekstów zgodnie z zasadami medycyny opartej na dowodach naukowych (EBM). Treści te są zawsze oparte na solidnych źródłach, takich jak aktualne badania naukowe czy specjalistyczne publikacje. Zespół łączy profesjonalizm z pasją do ciągłego rozwijania się i chęcią dzielenia się wiedzą, co przekłada się na atrakcyjne i wciągające materiały edukacyjne dla użytkowników.

Zobacz wszystkie artykuły Redakcja LekarzeBezKolejki.pl


Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów