Pacjentka z mapą w rękach

Znajdź lekarza w okolicy

Pacjentka trzyma kartkę z kalendarza

Wybierz termin i godzinę

Pacjentka rezerwuje termin

Zarezerwuj wizytę

Pacjentka rezerwuje termin

Przyjdź na wizytę

Umów się do lekarza na NFZ lub prywatnie.

Znajdź wolny termin wizyty teraz!

Prawidłowy rozwój dziecka – etapy przyswajania wiedzy

Artykuł sponsorowany

Już od pierwszych miesięcy po przyjściu na świat dziecko pokonuje kolejne skoki rozwojowe, które obejmują zarówno umiejętności z zakresu małej i dużej motoryki, jak i funkcje poznawcze, rozwój mowy oraz funkcje społeczno-emocjonalne. Bardzo ważne, aby je monitorować, w ten sposób można wykryć ewentualne nieprawidłowości.

prawidłowy rozwój dziecka

Prawidłowy rozwój dziecka – funkcje poznawcze

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, czym są funkcje poznawcze. Otóż określamy w ten sposób procesy służące nam do poznania rzeczywistości, przyswajania wiedzy oraz przetwarzania informacji, które do nas trafiają. Dzięki procesom poznawczym możemy także na nie odpowiednio zareagować, oceniać je, rozwiązywać problemy1. W okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa kształtują się bardzo podstawowe funkcje poznawcze, jednak bez nich dziecko nie mogłoby nadal się rozwijać i przyswajać wiedzy.

Na jakim poziomie rozwoju są funkcje poznawcze u noworodka i niemowlęcia?

U dziecka w pierwszym miesiącu życia funkcje poznawcze są jeszcze bardzo słabo rozwinięte i obejmują:

  • ogniskowania wzroku w odległości około 25 cm,
  • odwracania się w kierunku bodźców wzrokowych,
  • preferowanie ludzkiej twarzy, a także obiektów kontrastowych, kolorowych oraz wysokiego głosu2.

Z biegiem kolejnych miesięcy u dziecka rozwijają się jednak kolejne funkcje poznawcze. Pomaga mu w tym zwłaszcza bliskość z rodzicami lub opiekunami, a także różne zabawy. Ważna jest baczna obserwacja dziecka, która pozwala wyłapać ewentualne nieprawidłowości.

Jak wygląda przebieg rozwoju procesów poznawczych? Przyjęło się, że u niemowlęcia, które rozwija się prawidłowo, w kolejnych miesiącach zauważalne są następujące postępy:

  • w 2. miesiącu życia dziecko potrafi wodzić wzrokiem w poziomie,
  • w 4. miesiącu życia zaczyna badać otoczenie, przyglądać się swoim dłoniom, przewidywać czynności, które mają ustalone pory,
  • w 6. miesiącu życia potrafi uderzać o siebie przedmiotami, rozwiązywać problemy metodą prób i błędów, a także szukać upuszczonych przedmiotów,
  • w 9. miesiące życia w dziecku na dobre budzi się mały badacz, który chce dobrze poznać twarz opiekuna oraz znaleźć schowane zabawki,
  • w 12. miesiącu życia dziecko może już bawić się zabawkami uczącymi przyczyny i skutku (na przykład – gdy naciśnie przycisk, zabawka się zaświeci albo wyda dźwięk),
  • w 18. miesiącu zaczyna rozumieć przeznaczenie przedmiotów codziennego użytku i naśladować ich używanie,
  • w 24. miesiącu życia dziecko jest już gotowe na pierwsze udawane zabawy, na przykład pcha samochód, aby go uruchomić2.

Jak wesprzeć rozwój dziecka i jego funkcji poznawczych?

Od okresu noworodkowego do momentu ukończenia przez malca 6 miesięcy warto dużo do niego mówić, zachowując jednocześnie bliskość, aby maluch mógł widzieć twarz i oczy. Już w tym wieku dobrze jest pokazywać maluszkowi książki z obrazkami, a czytając je, wczuć się w zawodowego lektora i zmieniać głos, w zależności od postaci. Kiedy dziecko wydaje się rozdrażnione, najlepiej zmienić formę aktywności, gdyż prawdopodobnie się nudzi1,3.

W kolejnym półroczu należy już zapoznawać malca z kształtami i kolorami. Nie zaszkodzi także schować czasami zabawkę, aby miał szansę wypróbować swój talent odkrywcy. Można również wydawać mu proste polecenia, na przykład: weź zabawkę. W kolejnym roku życia polecenia mogą być bardziej złożone: weź zabawkę i włóż ją do kosza. Wymyślanie maluchowi takich prostych zadań zaabsorbuje jego uwagę i zapobiegnie rutynie, za którą dzieci raczej nie przepadają3.

Bibliografia:

  1. Babies' Cognitive Development from 6-9 Months. https://www.healthyfamiliesbc.ca/home/articles/babies-cognitive-development-6-9-months Data dostępu: 14.08.2020.
  2. Dosman C.F., Andrews D., Goulden K. J. (tłum. Dariusz Stencel ) Wiek występowania kamieni milowych we wczesnej ocenie rozwoju dziecka. https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/98430,wiek-wystepowania-kamieni-milowych-we-wczesnej-ocenie-rozwoju-dziecka Data dostępu: 14.08.2020.
  3. Ways to Encourage Cognitive Development. https://helpmegrowmn.org/HMG/HelpfulRes/Articles/WaysEncourageCognitiveDev/index.html Data dostępu: 14.08.2020.

Autor

Redakcja LekarzeBezKolejki.pl - W skład zespołu redakcyjnego portalu LekarzeBezKolejki.pl wchodzą wykwalifikowani farmaceuci. Ich bogate doświadczenie zawodowe i gruntowna wiedza nabyta na studiach farmaceutycznych umożliwiają tworzenie wiarygodnych i rzeczowych tekstów zgodnie z zasadami medycyny opartej na dowodach naukowych (EBM). Treści te są zawsze oparte na solidnych źródłach, takich jak aktualne badania naukowe czy specjalistyczne publikacje. Zespół łączy profesjonalizm z pasją do ciągłego rozwijania się i chęcią dzielenia się wiedzą, co przekłada się na atrakcyjne i wciągające materiały edukacyjne dla użytkowników.

Zobacz wszystkie artykuły Redakcja LekarzeBezKolejki.pl

Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Kategorie:  Pediatria

Więcej artykułów