- Polecane
- Endokrynologia
- Okulistyka
- Ortopedia
- Stomatologia
- Alergologia
- Kardiologia
- Ginekologia
- Dermatologia
- Neurologia
- Laryngologia
- Urologia
- Pulmonologia
- Diabetologia
- Zdrowie
- Odżywianie i Diety
- Pediatria
- Badania i diagnostyka
- proktologia
- Psychiatria i psychologia
- Reumatologia
- medycyna estetyczna
- Hematologia
- Onkologia
- Chirurgia
- Czasopismo OSOZ
- Nefrologia
- Gastrologia
Prawidłowy rozwój dziecka – etapy przyswajania wiedzy
Artykuł sponsorowany
Już od pierwszych miesięcy po przyjściu na świat dziecko pokonuje kolejne skoki rozwojowe, które obejmują zarówno umiejętności z zakresu małej i dużej motoryki, jak i funkcje poznawcze, rozwój mowy oraz funkcje społeczno-emocjonalne. Bardzo ważne, aby je monitorować, w ten sposób można wykryć ewentualne nieprawidłowości.
Prawidłowy rozwój dziecka – funkcje poznawcze
Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, czym są funkcje poznawcze. Otóż określamy w ten sposób procesy służące nam do poznania rzeczywistości, przyswajania wiedzy oraz przetwarzania informacji, które do nas trafiają. Dzięki procesom poznawczym możemy także na nie odpowiednio zareagować, oceniać je, rozwiązywać problemy1. W okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa kształtują się bardzo podstawowe funkcje poznawcze, jednak bez nich dziecko nie mogłoby nadal się rozwijać i przyswajać wiedzy.
Na jakim poziomie rozwoju są funkcje poznawcze u noworodka i niemowlęcia?
U dziecka w pierwszym miesiącu życia funkcje poznawcze są jeszcze bardzo słabo rozwinięte i obejmują:
- ogniskowania wzroku w odległości około 25 cm,
- odwracania się w kierunku bodźców wzrokowych,
- preferowanie ludzkiej twarzy, a także obiektów kontrastowych, kolorowych oraz wysokiego głosu2.
Z biegiem kolejnych miesięcy u dziecka rozwijają się jednak kolejne funkcje poznawcze. Pomaga mu w tym zwłaszcza bliskość z rodzicami lub opiekunami, a także różne zabawy. Ważna jest baczna obserwacja dziecka, która pozwala wyłapać ewentualne nieprawidłowości.
Jak wygląda przebieg rozwoju procesów poznawczych? Przyjęło się, że u niemowlęcia, które rozwija się prawidłowo, w kolejnych miesiącach zauważalne są następujące postępy:
- w 2. miesiącu życia dziecko potrafi wodzić wzrokiem w poziomie,
- w 4. miesiącu życia zaczyna badać otoczenie, przyglądać się swoim dłoniom, przewidywać czynności, które mają ustalone pory,
- w 6. miesiącu życia potrafi uderzać o siebie przedmiotami, rozwiązywać problemy metodą prób i błędów, a także szukać upuszczonych przedmiotów,
- w 9. miesiące życia w dziecku na dobre budzi się mały badacz, który chce dobrze poznać twarz opiekuna oraz znaleźć schowane zabawki,
- w 12. miesiącu życia dziecko może już bawić się zabawkami uczącymi przyczyny i skutku (na przykład – gdy naciśnie przycisk, zabawka się zaświeci albo wyda dźwięk),
- w 18. miesiącu zaczyna rozumieć przeznaczenie przedmiotów codziennego użytku i naśladować ich używanie,
- w 24. miesiącu życia dziecko jest już gotowe na pierwsze udawane zabawy, na przykład pcha samochód, aby go uruchomić2.
Jak wesprzeć rozwój dziecka i jego funkcji poznawczych?
Od okresu noworodkowego do momentu ukończenia przez malca 6 miesięcy warto dużo do niego mówić, zachowując jednocześnie bliskość, aby maluch mógł widzieć twarz i oczy. Już w tym wieku dobrze jest pokazywać maluszkowi książki z obrazkami, a czytając je, wczuć się w zawodowego lektora i zmieniać głos, w zależności od postaci. Kiedy dziecko wydaje się rozdrażnione, najlepiej zmienić formę aktywności, gdyż prawdopodobnie się nudzi1,3.
W kolejnym półroczu należy już zapoznawać malca z kształtami i kolorami. Nie zaszkodzi także schować czasami zabawkę, aby miał szansę wypróbować swój talent odkrywcy. Można również wydawać mu proste polecenia, na przykład: weź zabawkę. W kolejnym roku życia polecenia mogą być bardziej złożone: weź zabawkę i włóż ją do kosza. Wymyślanie maluchowi takich prostych zadań zaabsorbuje jego uwagę i zapobiegnie rutynie, za którą dzieci raczej nie przepadają3.
Bibliografia:
- Babies' Cognitive Development from 6-9 Months. https://www.healthyfamiliesbc.ca/home/articles/babies-cognitive-development-6-9-months Data dostępu: 14.08.2020.
- Dosman C.F., Andrews D., Goulden K. J. (tłum. Dariusz Stencel ) Wiek występowania kamieni milowych we wczesnej ocenie rozwoju dziecka. https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojfizyczny/98430,wiek-wystepowania-kamieni-milowych-we-wczesnej-ocenie-rozwoju-dziecka Data dostępu: 14.08.2020.
- Ways to Encourage Cognitive Development. https://helpmegrowmn.org/HMG/HelpfulRes/Articles/WaysEncourageCognitiveDev/index.html Data dostępu: 14.08.2020.
Autor
Redakcja LekarzeBezKolejki.pl - W skład zespołu redakcyjnego portalu LekarzeBezKolejki.pl wchodzą wykwalifikowani farmaceuci. Ich bogate doświadczenie zawodowe i gruntowna wiedza nabyta na studiach farmaceutycznych umożliwiają tworzenie wiarygodnych i rzeczowych tekstów zgodnie z zasadami medycyny opartej na dowodach naukowych (EBM). Treści te są zawsze oparte na solidnych źródłach, takich jak aktualne badania naukowe czy specjalistyczne publikacje. Zespół łączy profesjonalizm z pasją do ciągłego rozwijania się i chęcią dzielenia się wiedzą, co przekłada się na atrakcyjne i wciągające materiały edukacyjne dla użytkowników.