Znajdź lekarza w okolicy

Wyszukaj swojego lekarza
spośród tysięcy specjalistów.

Wybierz termin i godzinę

Wybierz z kilku milionów wolnych
terminów na NFZ lub prywatnie.

Zarezerwuj wizytę

Potwierdź swoje dane i przyjdź
na wizytę do swojego lekarza specjalisty.


Najczęstsze przyczyny bólu kręgosłupa

2018-05-21 15:30
Najczęstsze przyczyny bólu kręgosłupa

Bóle pleców i kręgosłupa są plagą naszych czasów. Siedzący tryb życia, brak ruchu, wysokokaloryczna dieta i w konsekwencji nadwaga, przyczyniają się do rozwoju schorzeń kręgosłupa. Z którymi zmagamy się najczęściej? I gdzie zwrócić się o pomoc, gdy doskwiera nam ból ze strony kręgosłupa?

Kręgosłup – dlaczego boli?

O bólu kręgosłupa lub bólu pleców mówimy wówczas, gdy odczuwamy go wzdłuż pionowej osi ciała, po stronie grzbietu. Szacuje się, że bólu pleców doświadcza nawet 80% ludzi na całym świecie. Pojawia się on na różnych odcinkach kręgosłupa, od części szyjnej, przez piersiową i lędźwiową, po kość krzyżową. Pacjenci najczęściej jednak skarżą się na bóle w odcinku szyjnym oraz w lędźwiach.

Kręgosłup daje osobie znać w wyniki urazów mechanicznych, jednak często przyczyną mogą być zmiany zwyrodnieniowe, stany zapalne czy choroby, które wpływają na ruchomość i kondycję stawów. 

Nie bez znaczenia są także inne czynniki, które pośrednio wpływają na zdrowie naszego kręgosłupa. Wraz z wiekiem kręgosłup jest coraz bardziej narażony na uszkodzenia. Wpływ na to ma także nasza kiepska kondycja fizyczna i ogólny brak ruchu. Dotyczy to zwłaszcza tych osób, które przez wiele godzin pracują przy komputerze. Na urazy kręgosłupa narażeni są także pracownicy wykonujący ciężkie prace fizyczne. Również otyłość może przyczynić się do wystąpienia bólu kręgosłupa, jak również przewlekły stres czy depresja.

Najczęstsze przyczyny bólu kręgosłupa

  • Dyskopatia - mówimy o nie wówczas, gdy mamy do czynienia z tzw. przepukliną jądra miażdżystego dysku, której towarzyszy drażnienie lub nawet uszkodzenie korzenia nerwowego. Najczęściej dochodzi do niej w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Objawia się bólem pleców, promieniującym do nóg, który wymusza pochylenie się do przodu i skrzywienie kręgosłupa. Dotyka częściej osoby młode między 25. a 40. rokiem życia. 
  • Lumbago - inaczej postrzał, również atakuje okolicę lędźwiową. To jedna z głównych przyczyn wizyt w gabinetach lekarskich. Przyczyną prawie zawsze jest uraz mechaniczny wynikający z nadwyrężenia kręgosłupa. Ból nasila się podczas schylania się i podnoszenia przedmiotów. Czasem ustępuje po kilku dniach, ale może się utrzymywać przez wiele tygodni.
  • Rwa kulszowa - w tym wypadku przyczyną bólu jest uciskający na korzenie nerwowe fragment krążka międzykręgowego. Ucisk na nerw kulszowy lub jego korzenie wywołuje silny ból, który promieniuje do pośladka i nogi. Rwa kulszowa jest następstwem rozwijającej się choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.
  • Osteoporoza - to choroba dotykająca osoby starsze, zwłaszcza kobiety po menopauzie. Objawia się postępującym ubytkiem masy kostnej i osłabieniem struktury kości, przez co stają się bardziej podatne na złamania. Prowadzić może do tzw. złamań kompresyjnych kręgów, które prowadzą do obniżenia wzrostu, kifozy piersiowej i dotkliwego bólu kręgosłupa.

Do kogo zwrócić się o pomoc?

Jeżeli odczuwamy ból ze strony kręgosłupa, powinniśmy się niezwłocznie udać do lekarza pierwszego kontaktu. Lekarz będzie mógł przeprowadzić wstępne badania, a także zlecić wykonanie zdjęcia RTG. Jeśli uzna to za konieczne, otrzymamy skierowanie do ortopedy - specjalisty z zakresu diagnostyki i leczenia układu kostnego.

W przypadku problemów z kręgosłupem i całym układem kostnym warto również skonsultować się z fizjoterapeutą, który zadba o naszą prawidłową postawę oraz przedstawi szereg ćwiczeń, które wzmocnią nasz kręgosłup.

Niezależnie od tego, którego specjalisty szukamy, najbliższe terminy wizyt znajdziemy w serwisie LekarzeBezKolejki.pl. Wyszukiwarka udostępnia tysiące wolnych terminów wizyt w całej Polsce, które można zarezerwować jednym kliknięciem.

Jak zadbać o kręgosłup?

W przypadku kondycji naszego kręgosłupa działa stara i prosta zasada – lepiej zapobiegać niż leczyć. Wystarczy przestrzegać w ciągu dnia kilku prostych zasad, by cieszyć się życiem bez bólu kręgosłupa.

  • Regularna aktywność fizyczna - z jednej strony wykonujmy ćwiczenia, które pozwolą zachować odpowiednia masę ciała oraz utrzymać kondycję. Z drugiej wykonujmy ćwiczenia, dzięki którym wzmocnimy mięśnie przykręgosłupowe. Pamiętajmy również o rozciąganiu, które poprawi elastyczność mięśni oraz zapobiegnie skurczom i usztywnieniu.
  • Prawidłowa postawa - zarówno w trakcie chodzenia, jak i siedzenie oraz leżenia. Starajmy się nie garbić, ani nie skręcać nienaturalnie kręgosłupa np. podczas siedzenia.
  • Odpowiedni materac – to, w jaki sposób śpimy, ma niebagatelny wpływ na zdrowie naszego kręgosłupa. Materac nie powinien być ani zbyt miękki, ani zbyt twardy. Wybierając materac najlepiej zwrócić się o pomoc do wykwalifikowanego sprzedawcy, który dopasuje go do naszych potrzeb.
  • Zbilansowana i zdrowa dieta – powinna być bogata w niezbędne witaminy i minerały, a także zawierać w sobie białko, tłuszcze i węglowodany w odpowiednich proporcjach.

Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów