- Polecane
- Endokrynologia
- Okulistyka
- Ortopedia
- Stomatologia
- Alergologia
- Kardiologia
- Ginekologia
- Dermatologia
- Neurologia
- Laryngologia
- Urologia
- Pulmonologia
- Diabetologia
- Zdrowie
- Odżywianie i Diety
- Pediatria
- Badania i diagnostyka
- proktologia
- Psychiatria i psychologia
- Reumatologia
- medycyna estetyczna
- Hematologia
- Onkologia
- Chirurgia
- Czasopismo OSOZ
- Nefrologia
- Gastrologia
Mutyzm – objawy, terapia
Mutyzm jest zaburzeniem mowy, które dotyczy w szczególności dzieci, ale może pojawić się również u dorosłych. Mutyzm określany jest czasem jako niechęć do mówienia. W jego przebiegu dziecko może nie mówić w ogóle lub tylko z określonymi osobami i w pewnych sytuacjach, przy zachowaniu rozumienia mowy i możliwości komunikowania się przy użyciu pisma. Przyczyny mutyzmu są różne, a jeśli schorzenie zostanie wcześnie zdiagnozowane, to terapia przynosi zazwyczaj szybkie i skuteczne rezultaty. Jakie są objawy tego zaburzenia? Do jakiego specjalisty należy się udać, aby szybko zdiagnozować mutyzm i jaką terapię podjąć?
Jakie są rodzaje mutyzmu?
Ze względu na etiologię, mutyzm możemy podzielić na:
- mutyzm funkcjonalny (psychogenny),
- mutyzm organiczny.
Czasami zaburzenie to wynika zarówno z czynników organicznych, jak i psychogennych. Zdarza się również, że nawet niewielka dysfunkcja organiczna może powodować głęboki stopień zaburzenia, bo w otoczeniu dziecka występują niekorzystne czynniki zewnętrzne (m.in. stres czy problemy rodzinne).
Umów się do lekarza rodzinnego
Mutyzm funkcjonalny – objawy
Ten rodzaj mutyzmu rozpoznaje się, gdy:
- dysfunkcja mózgowa jest wykluczona
- nie występują zaburzenia w budowie i funkcjonowaniu narządów mowy
- występują zewnętrzne czynniki, takie jak: nieprawidłowa struktura rodziny, błędy wychowawcze, silne przeżycia psychiczne, długotrwały stres
Mutyzm funkcjonalny objawia się trwałą i uogólnioną niechęcią do mówienia, wskutek której dziecko mówi mało lub nie mówi nic.
Mutyzm funkcjonalny dzielimy na:
- mutyzm selektywny (wybiórczy),
- mutyzm sytuacyjny,
- mutyzm całkowity.
Mutyzm selektywny (wybiórczy)
Jest to zaburzenie lękowe. Najczęściej dziecko lub dorosły z mutyzmem wybiórczym swobodnie rozmawia w domu, ale milczy lub mówi niewiele w przedszkolu, szkole lub innych sytuacjach społecznych. Zaburzenie to pojawia się zwykle u dzieci między 2. a 5. rokiem życia i powinno się je diagnozować po miesiącu milczenia w danym miejscu.
Najczęściej mutyzm wybiórczy stwierdza się u dzieci w szkole podstawowej, między 8. a 12. rokiem życia. Czasami mają one problem z normalnym funkcjonowaniem w szkole: jedzeniem lub korzystaniem z toalety. Zazwyczaj dzieci z mutyzmem wybiórczym nie mają problemów dydaktycznych, a nawet odnoszą sukcesy w dziedzinach, w których mowa nie jest wymagana.
Z mutyzmu wybiórczego się nie wyrasta, dlatego potrzebna jest odpowiednia terapia i praca. Nie jest to znak uporu dziecka, manipulacji czy niechęci, ale wynika z jego silnego lęku. Dzieci z mutyzmem wybiórczym pragną mówić. Często mają też inne zaburzenia lękowe, intelektualnie rozwijają się właściwie, jednak jeśli nie uzyskają właściwej pomocy, mogą być narażone na fobię społeczną, izolację i depresję.
Mutyzm wybiórczy – przyczyny
Czynniki predysponujące:
- zaburzenia językowe,
- nadwrażliwość dziecka,
- mutyzm lub nieśmiałość w rodzinie,
- zaburzenia lękowe w rodzinie.
Czynniki wywołujące:
- separacja od rodziców, utrata kogoś bliskiego,
- inne negatywne doświadczenie, np. zgubienie się w sklepie,
- rozpoczęcie przedszkola lub szkoły,
- częste zmiany miejsca zamieszkania,
- niedoskonałość mowy,
- prześladowanie ze strony otoczenia.
Czynniki podtrzymujące:
- brak diagnozy i interwencji,
- negatywne wzmocnienie mutyzmu,
- pogodzenie się z mutyzmem dziecka,
- zdolność przekazywania informacji bez używania mowy,
- negatywny model komunikacji w rodzinie,
- mniejszość etniczna lub językowa,
- izolacja geograficzna.
Objawy mutyzmu selektywnego
Dzieci z mutyzmem wybiórczym:
- mają problem z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego,
- mają “kamienną twarz”, nie zdradzają żadnych emocji,
- mogą obgryzać paznokcie, ssać palce, dotykać włosów,
- mają niskie poczucie własnej wartości,
- nie lubią zmian, nie chcą być w centrum uwagi,
- trudno im powiedzieć “cześć”, “dzień dobry”, czy “dziękuję”,
- często są uważane za niekulturalne.
Mutyzm całkowity
Zaburzenie to nazywane jest czasami mutyzmem histerycznym, i w odróżnieniu od mutyzmu selektywnego, dziecko nie mówi wcale, w żadnej sytuacji. Może wydawać tylko nieartykułowane dźwięki, krzyk lub bezgłośny szept. Dzieci z mutyzmem całkowitym mogą odpowiadać niewerbalnie poprzez kiwanie głową. Jest to najczęściej reakcja na trudne sytuacje lub zagrożenie (może być efektem szoku). Czasami trudno jest ustalić przyczynę schorzenia: może ona na przykład wynikać z jakiejś rodzinnej tajemnicy, której nikt nie chce ujawnić. Oprócz tego, że dziecko nie mówi, może pojawiać się dysfagia (trudności w przełykaniu), brak łaknienia czy animia (zredukowana mimika twarzy, ograniczone mimowolne ruchy oczu).
Mutyzm organiczny
Mutyzm organiczny to zaburzenie, które wynika z uszkodzeń w obrębie mózgu lub peryferycznych organów mowy (nieprawidłowości w budowie krtani, podniebienia). Brak lub ograniczenie mowy występuje razem z innymi objawami spowodowanymi dysfunkcją mózgu.
Terapia mutyzmu
W procesie leczenia mutyzmu najważniejsze jest postawienie właściwej diagnozy, próba znalezienia przyczyny, a następnie odpowiednio dobrana terapia. Ważne jest, by skonsultować te zaburzenia z lekarzem rodzinnym, który może zalecić wizytę u psychiatry, psychologa lub logopedy.
Pamiętaj, że wizytę u wybranego specjalisty możesz umówić bez wychodzenia z domu za pomocą portalu LekarzeBezKolejki.pl.
Terapię należy prowadzić dwutorowo: eliminować objawy, ale też niekorzystne czynniki środowiskowe. Ważne jest zbudowanie z dzieckiem nici porozumienia, wyjaśnienie, że nie musi mówić, jeśli nie jest gotowe. Obniżenie poziomu lęku jest kluczowe i wymaga współpracy dziecka, rodzica i terapeuty/koordynatora.
Autor
Redakcja LekarzeBezKolejki.pl - W skład zespołu redakcyjnego portalu LekarzeBezKolejki.pl wchodzą wykwalifikowani farmaceuci. Ich bogate doświadczenie zawodowe i gruntowna wiedza nabyta na studiach farmaceutycznych umożliwiają tworzenie wiarygodnych i rzeczowych tekstów zgodnie z zasadami medycyny opartej na dowodach naukowych (EBM). Treści te są zawsze oparte na solidnych źródłach, takich jak aktualne badania naukowe czy specjalistyczne publikacje. Zespół łączy profesjonalizm z pasją do ciągłego rozwijania się i chęcią dzielenia się wiedzą, co przekłada się na atrakcyjne i wciągające materiały edukacyjne dla użytkowników.