Pacjentka z mapą w rękach

Znajdź lekarza w okolicy

Pacjentka trzyma kartkę z kalendarza

Wybierz termin i godzinę

Pacjentka rezerwuje termin

Zarezerwuj wizytę

Pacjentka rezerwuje termin

Przyjdź na wizytę

Umów się do lekarza na NFZ lub prywatnie.

Znajdź wolny termin wizyty teraz!

Witaminy dla seniora – o podaż których witamin warto zadbać u osób starszych?

2022-08-11 22:39
Małżeństwo seniorów wybiera owoce podczas zakupów spożywczych.

Seniorzy stanowią bardzo szczególną grupę, która zasługuje na wszystko co najlepsze. Osoby starsze bardzo często zapominają o prawidłowym żywieniu, gdyż poczucie sytości i łaknienia ulega zaburzeniu. Często spożywają zbyt małą ilość energii oraz składników odżywczych w stosunku do zapotrzebowania. O podaż jakich witamin szczególnie należy zadbać u seniorów?

Kim właściwie jest senior?

Starość stanowi ostatni etap rozwoju człowieka – jest to nierozerwalna część życia ludzkiego i proces całkowicie naturalny. Konsekwencją starości są różnego rodzaju zmiany w organizmie, które często w negatywny sposób wpływają na sprawność funkcjonowania wielu narządów – w tym układu pokarmowego. Do grupy seniorów można zaliczyć osoby po 60. roku życia. Starzenie się jest procesem nieodwracalnym, lecz dzięki aktualnym możliwościom możemy go po części spowolnić.

Umów się do lekarza rodzinnego

Seniorzy, a nieprawidłowe żywienie

U osób starszych występuje kilka przypadłości utrudniających pobór oraz trawienie składników odżywczych pochodzących z pożywienia.

Do takich należą:

  • braki w uzębieniu;
  • spadek przyjemności ze spożywanych pokarmów – zanik struktur odpowiedzialnych za smakowitość potraw;
  • trudności z przełykaniem;
  • zmniejszenie ilości soków trawiennych powoduje dłuższe zaleganie treści pokarmowej, oraz pogorszenie wchłaniania składników odżywczych;
  • choroby oraz przewlekłe dolegliwości uniemożliwiające lub utrudniające spożywanie pokarmów;
  • przygnębienie lub stany depresyjne powodujące spadek łaknienia;
  • leki mające wpływ na smak, a także powodujące wystąpienie biegunek czy zaparć.

Dieta osób starszych często jest monotonna i pozbawiona urozmaiceń. Dzieje się tak dlatego, iż seniorzy często spożywają te produkty, które nie sprawiają im trudności z gryzieniem lub szczególnie sobie upodobali. Ograniczeniu najczęściej towarzyszy mniejsze spożycie warzyw i owoców oraz produktów nabiałowych.

Jakie witaminy dla seniora?

Witaminy stanowią grupę substancji niezbędnych do utrzymania homeostazy organizmu. Główną ich funkcją jest regulacja procesów metabolicznych. Seniorzy szczególną uwagę powinni zwrócić na odpowiednią podaż witamin takich jak:

  • Witamina D – odpowiedzialna za gospodarkę wapniowo-fosforanową, wpływa na zmniejszenie ryzyka złamań i zwiększa gęstość mineralną kości. Produkowana jest w skórze pod wpływem promieni UV, jednak osoby starsze z reguły unikają długiego przebywania na słońcu. Dobrym źródłem witaminy D w pożywieniu są: tłuste ryby, jajka, tran.
  • Witamina B6 – bierze udział w przemianach białek, kwasów tłuszczowych oraz syntezie hemu. Osoby starsze narażone są na jej niedobory, ze względu na to, że niektóre leki powodują pogorszenie jej wchłaniania. Źródłem witaminy B6 są: mięso, podroby, orzechy, nasiona roślin strączkowych, ryby.
  • Witamina A, E oraz witamina C – dzięki silnym właściwościom antyoksydacyjnym chronią komórki ciała przed działaniem wolnych rodników. Znajdują się w warzywach, owocach oraz olejach.
  • Witamina B9 – kwas foliowy - wśród seniorów jest witaminą deficytową. Wpływa głównie na metabolizm kwasów nukleinowych, syntezę białek oraz fosfolipidów. Źródłem kwasu foliowego są: ciemnozielone warzywa, jajka oraz podroby.

Upośledzenie wchłaniania wielu substancji z pożywienia, zaburzenia łaknienia a także brak przyjemności ze spożywanych pokarmów mogą być przyczyną pojawienia się niedoborów u osób starszych. Gdy nic z tym nie robimy, sytuacja może stać się bardzo niebezpieczna, gdyż witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Aby upewnić się, że poziom witamin w naszym organizmie jest prawidłowy należy udać się do lekarza rodzinnego w celu przeprowadzenia wywiadu lekarskiego. Na jego podstawie oraz po pierwszej obserwacji pacjenta lekarz rodzinny może skierować nas na odpowiednie badanie umożliwiające precyzyjne oznaczenie poziomu witamin w naszym organizmie. Złe samopoczucie, brak energii oraz ogólne osłabienie to tylko niektóre sygnały jakie wysyła nasze ciało przy zbyt niskim poziomie witamin. Nie lekceważmy ich! Im szybciej uzupełnimy niedobory witamin tylko mniejsze skutki ich braku odczujemy w organizmie.

Do wybranego specjalisty można umówić się bez wychodzenia z domu poprzez portal LekarzeBezKolejki.pl.

Bibliografia:

  1. Duda G., Saran A. 2008. Polskie rekomendacje dotyczące spożycia witamin i składników mineralnych przez osoby w starszym wieku. Farmacja współczesna 1: 16-23.
  2. Kostecka M. 2015. Stosowanie suplementów diety przez osoby w wieku starszym. Bromatologia i chemia toksykologiczna. 4: 758-765.

Wszystkie treści zamieszczone w Serwisie, w tym artykuły dotyczące tematyki medycznej, mają wyłącznie charakter informacyjny. Dokładamy starań, aby zawarte informacje były rzetelne, prawdziwe i kompletne, jednakże nie ponosimy odpowiedzialności za rezultaty działań podjętych w oparciu o nie, w szczególności informacje te w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

Więcej artykułów